Dagrofa privatlivspolitik
1.2 Denne privatlivspolitik omfatter
2. Hvilke personoplysninger vi behandler, til hvilke formål og retsgrundlaget for behandlingen
2.1 Når du handler i vores fysiske butikker eller besøger vores lokationer
2.2 Når du handler i vores onlinebutikker
2.2.1 Brugerkonto/debitorkunde
2.3 Når du bestiller varer gennem en bestillingsplatform
2.4 Hvis du er medlem af et fordelsprogram
2.4.1 Administration af dit medlemskab
2.4.2 Målrettet markedsføring og profilering
2.4.2.1 Marketingværktøj Adform
2.4.3 Statistik og forbedringer
2.5 Når du besøger hjemmesider og sociale medier
2.5.3 Andres hjemmesider og platforme
2.5.4 Tilbagekaldelse af samtykke til cookies
2.6 Når du modtager vores nyhedsbreve og push-notifikationer
2.7 Når du modtager Ugens Avis og lignende tjenester
2.8 Når du deltager i konkurrencer
2.10 Når du er i dialog med vores hovedkontor eller et af vores selskaber
2.11 Når du har en kommerciel relation til os som samarbejdspartner eller leverandør
2.12 Når du modtager servicemeddelelser, spørgeskemaer mv.
2.13 Når vi behandler sager i whistleblowerordningen
2.14 Når vi behandler forsikringssager
3. Hvorfra vi har dine personoplysninger
5. Videregivelse og brug af databehandlere
5.2 Brug af databehandlere og fælles dataansvar
5.3 Databehandlere uden for EU/EØS
6.1 Når vi behandler personoplysninger om dig
Ret til at trække samtykke tilbage
1. Dataansvarlig
Dagrofa ApS er dataansvarlig for de personoplysninger, vi behandler.
Vores kontaktoplysninger er:
Dagrofa ApS, Kærup Industrivej 12, 4100 Ringsted, CVR-nr. 38714295, Telefon: +45 70 20 02 68, E-mail: gdpr@dagrofa.dk.
1.2 Denne privatlivspolitik omfatter
Dagrofa-koncernen består af flere selskaber, som opererer inden for forskellige områder af dagligvare- og foodservicebranchen. Dagrofa-koncernen agerer således både som dagligvaregrossist, foodservicegrossist og har en række detailbutikker, der markedsføres under varemærkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Letkøb. Detailbutikkerne udgøres både af selvstændige købmænd og butikker ejet af Dagrofa ApS.
Denne privatlivspolitik omfatter alle virksomheder i Dagrofa-koncernen. Politikken suppleres af individuelle politikker for Dagrofa Foodservice CVR-nr. 27626904, https://dgfs.dk/persondataforordningen og Dagrofa Logistik CVR-nr. 78895918 https://www.dagrofa-logistik.dk/wp-content/uploads/Generel-ekstern-persondatapolitik-.pdf i alle tilfælde, hvor disse agerer som dataansvarlige i relation til behandling af personoplysninger.
2. Hvilke personoplysninger vi behandler, til hvilke formål og retsgrundlaget for behandlingen
2.1 Når du handler i vores fysiske butikker eller besøger vores lokationer
Når du handler i vores fysiske butikker, behandler vi dine oplysninger for at bekræfte din ordre, ekspedere din ordre og opkræve betaling.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• de oplysninger du giver i forbindelse med dit køb, herunder betalingskortoplysninger.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er den kontrakt vi har med dig, når du handler i vores fysiske butikker, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b.
2.1.1 Tv-overvågning
De fleste af Dagrofa koncernens lokationer, herunder butikker, hovedkontor, lagre, produktionsenheder og kontorer har installeret tv-overvågning.
Når du besøger en af vores lokationer, behandler vi dine oplysninger ved tv-overvågning, dels for at forebygge kriminelle forhold og lette opklarings- og dokumentationsarbejder, dels for at skabe tryghed for Dagrofa koncernens medarbejdere, leverandører og vores kunder. De områder, der er tv-overvåget, er tydeligt afmærkede på Dagrofa koncernens lokationer.
Alle optagelser gemmes i maksimalt 30 dage, før de automatisk slettes. I tilfælde af mistanke om eller konstatering af kriminelle forhold eller til brug for dokumentation i forbindelse med ulykkestilfælde, kan tv-overvågningen dog opbevares i længere tid og blive overdraget til politiet eller anden relevant offentlig myndighed i overensstemmelse med lovgivningen.
Retsgrundlaget for vores behandling er vores legitime interesse i kriminalitetsforebyggelse og -bekæmpelse på vores lokationer, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f og databeskyttelseslovens § 8, stk. 3-5 og databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra f.
2.1.2 Scan & Betal
Funktionen Scan & Betal i Meny og Spar forudsætter samtidig medlemskab af det relevante fordelsprogram og download af app’en MENY Danmark eller Spar Sammen.
Når du anvender Scan & Betal, behandler vi dine oplysninger for at stille servicen til rådighed for dig, når du handler, give dig den rette pris, og for at du kan scanne varens stregkode. Derudover kan vi behandle dine oplysninger i forbindelse med stikprøvekontrol for at sikre os, at du har betalt for varen og er over den tilladte aldersgrænse for køb af visse varetyper.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• IP-adresse
• lokationsdata
• betalingskortoplysninger
• MitID-validering, identifikationsoplysninger og alder
Når du gennemfører en betaling, sker opbevaringen af dine betalingskortoplysninger i et sikkert miljø hos vores certificerede samarbejdspartner. Når du foretager MitID-validering og indtaster dit personnummer for at gennemføre valideringen, opbevarer vi kun de første seks cifre i dit personnummer (dag, måned og år).
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger, for så vidt angår de adgange du giver via din telefons indstillinger samt dine betalingskortoplysninger, er dit samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a. Du kan altid tilbagekalde dit samtykke ved at ændre dine indstillinger og slette dine kortoplysninger.
Derudover er retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger vores legitime interesse i at kunne stille servicen til rådighed, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f og databeskyttelseslovens § 11, stk. 2.
2.2 Når du handler i vores onlinebutikker
Når du anvender vores ’Klik og køb’, ’Mad ud af huset’, Meny Vin eller lignende af vores muligheder for onlinekøb, behandler vi dine oplysninger for at bekræfte og opfylde din ordre, levere dine varer hvis du ikke selv afhenter, opkræve betaling, yde kundeservice og eventuelt foretage kreditering. Derudover behandler vi dine oplysninger for at opnå statistisk viden om onlinekundernes adfærd med henblik på at udvikle og forbedre vores butikker, sortiment og services.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• de oplysninger du giver i forbindelse med dit køb, herunder navn, adresse, e-mailadresse, telefonnummer, betalingskort-oplysninger, og eventuelle kommentarer til leveringen
• din købshistorik
Når du gennemfører en betaling, sker opbevaringen af dine betalingskort-oplysninger i et sikkert miljø hos vores certificerede samarbejdspartner.
Vi videregiver i nogle tilfælde dine oplysninger til det fragtfirma eller den leverandør, der skal levere varen til dig, hvis vi ikke selv skal levere varen.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger, herunder videregivelse til fragtfirma eller leverandør, er den kontrakt vi har med dig, når du handler i vores onlinebutik, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b.
2.2.1 Brugerkonto/debitorkunde
Når du i forbindelse med dit onlinekøb vælger at oprette en brugerkonto på hjemmesiden, behandler vi dine oplysninger for at administrere din bruger.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• de oplysninger du giver i forbindelse med dit køb, herunder navn, adresse, e-mailadresse, telefonnummer, betalingskort-oplysninger, og eventuelle kommentarer til leveringen
• din købshistorik
• brugernavn og adgangskode
• kunde-ID
Dine betalingskortoplysninger og adgangskoder opbevares i et sikkert miljø.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er den kontrakt vi har med dig, når du handler i vores onlinebutik, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b, samt vores legitime interesse i at administrere din brugerkonto, databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra f.
2.3 Når du bestiller varer gennem en bestillingsplatform
Når du bestiller varer gennem en bestillingsplatform som f.eks. Wolt, modtager og behandler vi dine oplysninger for at forberede, opfylde og bogføre din ordre og forbedre vores produkter og procedurer.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• en del af de oplysninger du giver i forbindelse med din bestilling, herunder navn, tidspunkt for ordre, leveringstype, dit telefonnummer hvis du har angivet dette og dine eventuelle kommentarer
• bestilte varer og ordrebeløb
• ordrenummer/ID-nummer
• oplysning om eventuelle manglende varer, reklamationer og refunderinger
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores legitime interesse i at opfylde vores kontrakt med bestillingsplatformen og tilbyde servicen til dig, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.
2.3.1 Noahs
Når du bestiller varer gennem Noahs app eller bestillingsskærm ved vores butikker, modtager og behandler vi dine oplysninger for at forberede, opfylde og bogføre din ordre og forbedre vores produkter.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• en del af de oplysninger du giver i forbindelse med din bestilling, herunder navn, tidspunkt for ordre, leveringstype og betalingskortoplysninger
• bestilte varer og ordrebeløb
• ordrenummer/ID-nummer
• oplysning om eventuelle reklamationer
Når du gennemfører en betaling, sker opbevaringen af dine betalingskortoplysninger i et sikkert miljø hos vores certificerede samarbejdspartner.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores legitime interesse i at opfylde vores kontrakt med Noahs og tilbyde servicen til dig, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.
2.3.2 Too good to go
Når du har bestilt varer gennem app’en To Good To Go, modtager og behandler vi dine oplysninger for at forberede og udlevere din vare.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores legitime interesse i at opfylde vores kontrakt med To Good To Go og tilbyde servicen til dig, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.
2.4 Hvis du er medlem af et fordelsprogram
2.4.1 Administration af dit medlemskab
Hvis du er medlem af et af vores fordelsprogrammer, MENY-appen eller Spar Sammen, behandler vi dine oplysninger for at kunne identificere dig og administrere dit medlemskab, herunder for at kunne give dig adgang til dine medlemsfordele og kommunikere med dig om dit medlemskab.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• de oplysninger du har givet, da du tilmeldte dig fordelsprogrammet, og når du opdaterer din profil, herunder navn, adresse, e-mailadresse, mobilnummer, fødselsdato, betalingskortoplysninger, favoritbutik, samt alder og køn, hvis du har angivet dette
• oplysning om dit fordelskunde ID-nummer
• oplysninger om dine køb, når du anvender et af dine tilmeldte betalingskort
• oplysninger der indsamles, når du kommunikerer med os vedrørende dit medlemskab
Når du gennemfører en betaling, sker opbevaringen af dine betalingskortoplysninger i et sikkert miljø hos vores certificerede samarbejdspartner.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores aftale med dig om medlemskab, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b.
2.4.2 Målrettet markedsføring og profilering
Vi behandler dine personoplysninger tilknyttet din medlemskonto med det formål at sende dig markedsføring og til profilering, for at kunne målrette vores markedsføring til dig i vores nyhedsbreve og apps samt på vores hjemmesider. Profileringen er begrænset til brug for markedsføring.
Vi behandler desuden dine personoplysninger tilknyttet din medlemskonto med det formål at målrette vores banner- og annoncemarkedsføring til dig på tredjeparters hjemmesider og platforme (f.eks. nyhedsmedier og sociale medier). Dette kan f.eks. være JP/Politikens hus, Aller Media, Egmont medier, Meta, YouTube og Instagram.
Til ovennævnte formål behandler vi de oplysninger, der er nævnt ovenfor under punktet ”Administration af dit medlemskab” samt følgende oplysninger, som er tilknyttet dit medlemskab:
• din købshistorik
• oplysning om din aktivitet i app’en, herunder hvilke sider du besøger
• oplysning om hvilke e-mails du åbner, hvornår og hvad du klikker på
• oplysning om konkurrencer, du deltager i
• oplysning om de medlemsfordele, du gør brug af
• oplysninger indsamlet via cookies på vores hjemmesider i det omfang, du særskilt har samtykket til vores brug af cookies til marketing
Retsgrundlaget for vores behandling er dit samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a.
Profileringen sker ved, at vi kan sammenstille dine data fra din medlemskonto med data om din adfærd i vores nyhedsbreve og på vores hjemmesider. Læs mere under afsnittet ”Når du besøger hjemmesider og sociale medier” og ”Når du modtager vores nyhedsbreve”.
2.4.2.1 Marketingværktøj Adform
Vi behandler også dine personoplysninger tilknyttet din medlemskonto, når vi samarbejder med Adform A/S Danmark for at målrette reklamekampagner for Adforms kunder på de tredjeparters hjemmesider, du besøger.
Til ovennævnte formål behandler vi de oplysninger, der er nævnt ovenfor under punktet ”målrettet markedsføring og profilering” samt følgende oplysninger:
• førsteparts-ID (til identifikation)
• oplysninger indsamlet via cookies på vores og andres hjemmesider i det omfang, du særskilt har samtykket til vores brug af cookies til marketing
I cookiebanneret på tredjeparters hjemmesider giver du samtykke til, hvilke cookies, der må sættes på dit udstyr.
For at identificere dig på tredjeparters platforme, kan Adform sammenstille dit førsteparts-ID fra din medlemskonto med tilsvarende identifikatorer hos tredjeparter.
Retsgrundlaget for vores behandling er dit samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a.
2.4.2.2 Markedsanalyse
Vi behandler også en del af dine oplysninger tilknyttet din medlemskonto for at forstå vores kunders forbrugsmønstre og segmentere vores kunder (opdeling i kundetyper på anonymt niveau) med henblik på at understøtte vores beslutningstagen i relation til sortiment og indkøb.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• dele af de oplysninger du har givet, da du tilmeldte dig fordelsprogrammet, og når du opdaterer din profil, dvs. adresse, fødselsdato, betalingskortoplysninger, favoritbutik, samt køn, hvis du har angivet dette
• oplysninger om dine køb, når du anvender et af dine tilmeldte betalingskort
De oplysninger vi behandler udveksles ikke med andre. Oplysningerne anonymiseres og aggregeres i kundetyper, før vores leverandører får indblik heri.
Retsgrundlaget for vores behandling er vores legitime interesse i at tilpasse vores sortiment, så vi kan tilbyde vores kunder relevante varer, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.
2.4.3 Statistik og forbedringer
Vi bruger oplysningerne nævnt i punkt 2.4.1 og 2.4.2 til at indsamle statistik og gøre os erfaringer om din aktivitet i app’en for at forbedre indholdet og funktionerne heri.
Retsgrundlaget for vores behandling er vores legitime interesse i at give brugerne en relevant oplevelse i app’en, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.
2.4.4 Mistanke om misbrug
I tilfælde af konkret mistanke om misbrug af medlemskabet i et fordelsprogram, kan dine oplysninger blive brugt til at undersøge eventuelle uregelmæssigheder med det formål, at beskytte vores interesser.
Vores hjemmel til at behandle dine oplysninger til dette formål er vores berettigede interesse i at forebygge og afsløre uregelmæssigheder, som kan medføre tab for os, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1 litra f.
2.4.5 Opbevaring og sletning
Vi gemmer dine oplysninger så længe, du er medlem af fordelsprogrammet. Du kan til enhver tid slette din profil i app’en, hvis du ikke ønsker at være medlem i fordelsprogrammet. Ved framelding sletter vi dine oplysninger, og du vil ikke længere modtage kommunikation fra os eller vores samarbejdspartnere. Der kan gå op til 10 dage, før al din data er slettet.
Vi opbevarer dog dine kvitteringer, som er udstedt, når du har anvendt et af dine tilmeldte betalingskort, i 5 år fra udgangen af regnskabsåret, i henhold til bogføringsloven. Dette sker i anonymiseret form.
2.5 Når du besøger hjemmesider og sociale medier
2.5.1 Dagrofas hjemmesider
Når du besøger en af Dagrofas hjemmesider, f.eks. dagrofa.dk, meny.dk, spar.dk, minkøbmand.dk, letkøb.dk, grønbalance.dk samt subdomæner hertil, behandler vi oplysninger om dig via cookies, for at genkende din enhed og sikre den nødvendige funktion af hjemmesiderne, generere statistik om din brug af hjemmesiden, optimere brugeroplevelsen, skabe personaliseret indhold, udarbejde markedsanalyser og målrette vores markedsføring til dig (profilering).
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• dit cookie-ID
• browsertype
• enhedstype/-ID (herunder sprogindstilling, IP-adresse, netværkslokation)
• din søge- og klikadfærd, foretrukne indstillinger og valg
• oplysninger indsamlet via cookies i det omfang du har samtykket til brug af cookies til statistik og marketing
I cookiebanneret på vores hjemmesider giver du samtykke til, hvilke cookies, der må sættes på dit udstyr.
Hvis du er medlem af et af vores fordelsprogrammer eller har tilmeldt dig vores nyhedsbrev, kan vi sammenstille dine oplysninger tilknyttet din medlemskonto og din brug af nyhedsbrevet med de oplysninger, vi indhenter via cookies på vores hjemmesider. Du kan læse mere i vores cookiepolitik nederst.
Retsgrundlaget for vores behandling er dit samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a, samt vores legitime interesse i at forbedre vores hjemmesider, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1 litra f.
2.5.2 Dagrofas sociale medier
Når du besøger Dagrofas profiler på sociale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn, Trustpilot, Google, YouTube og TikTok), behandler vi oplysninger om dig for at markedsføre os på det relevante medie, besvare dine henvendelser og kommentarer og udbyde konkurrencer.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• de oplysninger, du har gjort tilgængelige om din bruger/profil
• dine reaktioner på vores opslag og din deling af vores opslag
• dine kommentarer til vores opslag og dine beskeder i vores indbakke
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores legitime interesse i at kunne kommunikere på vores sociale medier, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.
Hvis du skriver til os via vores sociale medier, kan vi ikke kryptere, beskytte, rette eller slette dine oplysninger. Dine oplysninger, som du lægger på vores sociale profiler, vil som udgangspunkt blive liggende som en del af sidens historik, medmindre du selv sletter dem. Vi anbefaler, at du ikke angiver fortrolige oplysninger, eller at du benytter vores andre online kontaktmuligheder, når dette er relevant.
2.5.3 Andres hjemmesider og platforme
Når du besøger andre hjemmesider og deres platforme, behandler og videregiver vi oplysninger om dig via cookies og lignende teknologier, som du har samtykket til, for at genkende dig og målrette vores markedsføring (profilering), samt optimere og måle effekten af vores markedsføring på tredjeparters platforme (retargeting) (f.eks. nyhedsmedier som Tv2 og sociale medier som Facebook og Instagram).
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• dit cookie-ID
• browsertypeenhedstype/-ID (herunder sprogindstilling, IP-adresse, netværkslokation)
• din søge- og klikadfærd
• dine foretrukne indstillinger og valg
• oplysninger indsamlet via cookies på vores hjemmesider
Hos tredjeparter, herunder i cookiebanneret på tredjeparters hjemmesider, giver du samtykke til, hvilke cookies, der må sættes på dit udstyr.
For at identificere dig på tredjeparters platforme, kan vi sammenstille dine oplysninger, som vi kender, med tilsvarende identifikatorer hos den relevante tredjepart, f.eks. din IP-adresse eller din e-mailadresse. Hvis du er medlem af et af vores fordelsprogrammer, kan vi sammenstille dine oplysninger tilknyttet din medlemskonto med de oplysninger, vi modtager fra andres hjemmesider og platforme.
Retsgrundlaget for vores behandling er dit samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a.
Vi er fælles dataansvarlig med tredjeparter for indsamlingen og videregivelse og modtagelse af personoplysninger. Vi er selvstændig dataansvarlig for vores egen brug af dine oplysninger, mens vores samarbejdspartnere er selvstændig dataansvarlige for deres egen brug af dine personoplysninger til egne formål, og de behandler personoplysninger som beskrevet i deres privatlivspolitikker. Du kan læse mere i vores cookiepolitik nederst.
2.5.4 Tilbagekaldelse af samtykke til cookies
Du kan tilbagekalde dit samtykke til indsamling af cookies på vores hjemmesider ved at trykke på cookie-ikonet i venstre hjørne af hjemmesiden og vælge ”Afvis alle”. Du kan dog ikke fravælge cookies, som er nødvendige for hjemmesidens grundlæggende funktioner, som hjemmesiden ikke kan fungere uden.
Når du har tilbagekaldt dit samtykke til cookies, indsamler vi ikke længere information fra de cookies, som vi har sat på dit udstyr, og vi sætter ikke yderligere cookies. Du kan læse mere i vores cookiepolitik nederst.
2.6 Når du modtager vores nyhedsbreve og push-notifikationer
Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve eller har givet samtykke til modtagelse af markedsføring sammen med din tilmelding til et af vores fordelsprogrammer, behandler vi dine oplysninger for at kunne sende nyhedsbreve i e-mails og push-notifikationer i vores apps, målrette indholdet til dig og indsamle statistik for at forbedre indholdet og funktionerne i vores nyhedsbreve og apps.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• de oplysninger du har givet, da du tilmeldte dig nyhedsbrevet, herunder navn, adresse, e-mailadresse, mobilnummer og favoritbutik, hvis du har angivet dette
• oplysning om hvilke nyhedsbreve og notifikationer du åbner, hvornår og hvad du klikker på (tracking pixels)
Hvis du er medlem af et af vores fordelsprogrammer, kan vi sammenstille dine oplysninger med oplysninger tilknyttet din medlemskonto. Vi kan også sammenstille dine oplysninger med oplysninger om din adfærd på vores hjemmesider og andres hjemmesider (profilering). Se punkt 2.4.2 og 2.5.
Retsgrundlaget for vores behandling er dit samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a, samt vores legitime interesse i at give modtagerne en god og relevant oplevelse i nyhedsbrevene og app, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke til modtagelse af e-mails ved at klikke på ‘afmelde dig her’ i bunden af en e-mail, og du kan slå push-beskeder fra i din telefons indstillinger.
2.7 Når du modtager Ugens Avis og lignende tjenester
Når du tilmelder dig vores tjenester såsom modtagelse af Ugens Avis, behandler vi dine oplysninger for at kunne administrere din tilmelding og levere den ønskede tjeneste til dig.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• de oplysninger du har givet, da du tilmeldte dig, herunder f.eks. navn, adresse, e-mailadresse, mobilnummer
Retsgrundlaget for vores behandling, herunder den relaterede behandling i form af videregivelse til distributør, er dit samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a. Dette gælder, uanset om din husstand er tilmeldt “Reklamer – nej tak” eller lignende ordning.
2.8 Når du deltager i konkurrencer
Dagrofa udbyder konkurrencer i vores fordelsapps, på vores sociale medier, på vores hjemmesider og i vores butikker.
Når du deltager i vores konkurrencer, behandler vi dine personoplysninger for at kunne udtrække vindere, kommunikere med dig om konkurrencer, du deltager i, samt kontakte dig med henblik på at sende eventuelle gevinster til dig.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• de oplysninger du gav, da du deltog i konkurrencen
Vi videregiver i nogle tilfælde dine kontaktoplysninger til leverandøren af en præmie, så præmien kan sendes direkte til dig.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores legitime interesse i at kunne afvikle konkurrencer, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.
Vi offentliggør typisk vindernes navne på vores hjemmeside i seks måneder i overensstemmelse med vores generelle konkurrencevilkår, hvorefter dine oplysninger slettes.
2.9 Automatiske afgørelser
Vi laver ikke automatiske afgørelser. Se dog punkt 2.4.2 og 2.5 om profilering.
2.10 Når du er i dialog med vores hovedkontor eller et af vores selskaber
Når du kontakter os skriftligt eller telefonisk, f.eks. gennem vores kundeservice, for at stille spørgsmål, give kommentarer, reklamere over en vare, rette et krav mod os eller gøre brug af dine rettigheder i relation til databeskyttelse, behandlinger vi dine oplysninger for at kunne håndtere og besvare din henvendelse og i muligt omfang løse de forhold, som din henvendelse vedrører.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• de oplysninger du giver i forbindelse med din henvendelse, herunder typisk navn og kontaktoplysninger
Vi videregiver i nogle tilfælde dine oplysninger til den del af koncernen eller den afdeling i Dagrofa, som din henvendelse vedrører. Vi kan også i nogle tilfælde videregive dine oplysninger til vores rådgivere, f.eks. advokater eller andre rådgivere, som repræsenterer os. Hvis vi videregiver dine oplysninger til andre eksterne parter, f.eks. producenter, indhenter vi dit samtykke hertil.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores legitime interesse i at besvare og håndtere din henvendelse, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f, samt ved videregivelse til eksterne parter, dit samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a.
Vi opbevarer og behandler dine oplysninger indtil kravet, reklamationen eller tvisten er afsluttet.
2.11 Når du har en kommerciel relation til os som samarbejdspartner eller leverandør
Når du indgår i en kommerciel relation med os, f.eks. som ejer eller ansat hos en samarbejdspartner, leverandør eller en kunde hos Dagrofa, behandler vi dine oplysninger for at varetage vores samarbejdsrelation og kunne opfylde vores forpligtelser i relation til denne.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• navn, e-mailadresse, telefonnummer
• firma- eller privatadresse
• andre oplysninger, som du giver os i forbindelse med vores relation og din henvendelse
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores aftaleforhold eller foranstaltninger forud for indgåelse af et aftaleforhold, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b, eller vores legitime interesse i at varetage samarbejdet mellem os og den virksomhed, du repræsenterer, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.
Dine oplysninger opbevares, så længe de har relevans i forhold til den eksisterende eller potentielle relation og i en efterfølgende periode, så længe det er nødvendigt for os at kunne dokumentere relationen.
2.12 Når du modtager servicemeddelelser, spørgeskemaer mv.
Når du har købt en vare hos os, deltaget i en konkurrence, tilmeldt dig vores fordelsapp eller i anden sammenhæng indgået i en relation til os, behandler vi dine oplysninger for at sende dig servicemeddelelser, tilfredshedsmålinger og lignende med relevans for din relation til os.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• de oplysninger du giver i forbindelse med din relation til os, herunder dine kontaktoplysninger
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores legitime interesse i at give dig relevant information om brugen af vores varer eller services samt at forbedre vores kundeservice, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.
2.12.1 Brugerpanel
Når du har tilmeldt dig vores brugerpanel, behandler vi dine oplysninger for at opfordre dig til deltagelse og for at benytte resultatet af din deltagelse i interviews, besvarelse af spørgeskemaer og test af produkter.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores legitime interesse i at udvikle nye og forbedre eksisterende produkter, designs, koncepter og markedsføringstiltag, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.
Hvis du ønsker at forlade brugerpanelet, kan du klikke på “Afmeld dig fra dette panel” i en invitation eller bruge linket “Forlad panel” i tilmeldings-e-mailen. Når du afmelder dig, slettes dine oplysninger, og dine oplysninger vil ikke længere blive vist som en del af testresultaterne eller i brugerpanelet.
2.13 Når vi behandler sager i whistleblowerordningen
Når vi modtager og behandler en anmeldelse i whistleblowerordningen, behandler vi dine oplysninger med det formål at håndtere anmeldte forhold, herunder faktiske eller potentielle overtrædelser af lovgivning eller interne regler og politikker i Dagrofa og koncernforbundne selskaber.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• navn, telefonnummer, e-mailadresse (om whistleblower)
• din relation til Dagrofa (om whistleblower)
• oplysninger som indgår i indberetningen, herunder omstændigheder omkring hændelsen
• din identitet og dine kontaktoplysninger (hvis du er involveret eller har viden om hændelsen)
• eventuelle følsomme oplysninger eller oplysninger om strafbare forhold (hvis du er involveret eller har viden om hændelsen)
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores retlige forpligtelse, samt, afhængig af indberetningens indhold, hensynet til udførelse af en opgave i samfundets interesse, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra c og e. Derudover er retsgrundlaget vores legitime interesse i at handle på indberettede forhold, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f. Hvis indberetningen vedrører følsomme oplysninger, er retsgrundlaget for vores behandling hensynet til væsentlige samfundsmæssige interesser, jf. databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra g eller nødvendigheden i at fastlægge, forsvare og gøre et retskrav gældende, jf. databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra f. For oplysninger om eventuelle strafbare forhold, er retsgrundlaget databeskyttelsesloven § 8, stk. 3, 2. pkt. og stk. 5, jf. § 7, stk. 4.
Det er PwC, der som databehandler på vores vegne, modtager anmeldelsen og foretager indledende undersøgelser. Dette sker for at sikre en uafhængig og anonym kanal for whistleblower. Efter PwC’s habilitetsvurdering sendes din anmeldelse videre til behandling og håndtering hos Dagrofa.
Vi opbevarer dine oplysninger, så længe en sag verserer, og så længe det er nødvendigt for at håndtere anmeldte forhold. Efter afslutning af en sag, opbevarer vi oplysningerne i tre år til dokumentation. Hvis der foretages anmeldelse til politiet eller til anden myndighed, opbevares oplysningerne ligeledes så længe sagen verserer hos myndigheden. Anmeldelser der viser sig grundløse afsluttes straks, og oplysninger slettes inden for seks måneder.
2.14 Når vi behandler forsikringssager
Når vi behandler din erstatnings- og forsikringssag, behandler vi dine oplysninger for at kunne identificere dig som skadelidt og vurdere og opgøre et eventuelt erstatningskrav.
Til ovennævnte formål behandler vi følgende oplysninger om dig:
• navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse
• de nærmere omstændigheder omkring hændelsen
• skadesomfang og -årsag, herunder ved personskade også helbredsoplysninger
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores retlige forpligtelse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, og i det omfang vi i den forbindelse behandler følsomme personoplysninger, for at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f.
Vi opbevarer dine oplysninger, så længe en sag ikke er afsluttet, samt i et tidsrum derefter af hensyn til genoptagelse og forældelseslovens frister.
2.15 Øvrige
Udover ovenstående tilfælde kan vi i nogle sammenhænge behandle dine oplysninger, herunder videregive dine oplysninger, for at administrere og opfylde vores retlige forpligtelser, som følger af lov eller bekendtgørelse, internationale regler og administrative afgørelser og domstolsafgørelser. Vi har f.eks. forpligtelser i henhold til bogføringsloven og hvidvaskloven og er i nogle tilfælde forpligtet til at videregive oplysninger til relevante myndigheder som f.eks. Skat, Datatilsynet eller retshåndhævende myndigheder.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores retlige forpligtelse eller af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra c og e.
Derudover kan vi i nogle tilfælde behandle dine oplysninger, herunder videregive dine oplysninger til f.eks. revisorer, advokater eller andre rådgivere, som repræsenterer os i forbindelse med en konkret tvist eller et betalingskrav.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores legitime interesse i at kunne inddrive tilgodehavender eller forsvare os f.eks. i tilfælde af et retskrav eller en klagesag, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.
3. Hvorfra vi har dine personoplysninger
Vi behandler som altovervejende udgangspunkt alene personoplysninger, vi har modtaget fra dig. Oplysningerne kan også blive indsamlet automatisk i forbindelse med, at du benytter vores online-butikker, apps, hjemmesider eller sociale medier. Se under punkt 2.5.
4. Opbevaring og sletning
Det er beskrevet i de enkelte afsnit, hvor længe vi opbevarer dine oplysninger. I de tilfælde, hvor vi ikke på forhånd kan angive, hvor længe vi behandler oplysningerne, lægger vi vægt på, hvor længe det er nødvendigt at opfylde formålet med behandlingen.
Det betyder, at vi opbevarer dine oplysninger i den periode, hvor:
• vi er forpligtede efter lovgivningen,
• vi er i gang med at behandle din henvendelse
• vi kan blive mødt med et krav
• vi har behov for oplysningerne til dokumentation
• vi har et andet sagligt formål med opbevaringen
4.1 Cookies
Oplysninger indsamlet via cookies slettes efter reglerne i vores cookiepolitik, som du kan se nederst. Her kan du også læse mere om, hvordan du selv kan slette dine cookies, når du ønsker det.
5. Videregivelse og brug af databehandlere
5.1 Videregivelse
Vi videregiver ikke dine personoplysninger til andre, medmindre du har givet samtykke til det, eller vi som følge af lovgivning, myndighedskrav eller retskrav er pålagt at videregive dine oplysninger, se punkt 2.15.
5.2 Brug af databehandlere og fælles dataansvar
Dine oplysninger overlades i nogle tilfælde til databehandlere, der behandler oplysningerne på vores vegne og under vores instruks. Vi har indgået databehandleraftaler med vores databehandlere.
Der kan også være et fælles dataansvar, hvilket betyder, at vi og vores samarbejdspartner i fællesskab fastlægger formål og hjælpemidler til behandlingen af dine personoplysninger.
I nogle tilfælde agerer vores samarbejdspartnere som selvstændige dataansvarlige, og deres behandling af persondata sker i så fald i henhold til deres egen persondatapolitik.
Vi anvender databehandlere eller deler dataansvar i relation til blandt andet:
• omdeling af avis
• behandling af onlineordrer
• levering af varer
• teknisk drift, hosting og udvikling af systemer
• betalingstransaktioner og sikker opbevaring af betalingskortoplysninger
• opbevaring af kvitteringer
• tv-overvågning
• statistik og optimering af vores og andres online markedsføring
• udsendelse af markedsføring
• administration af konkurrencer og brugerundersøgelser
• administration af interviews, spørgeskemaer og tests
5.3 Databehandlere uden for EU/EØS
Vi anvender i nogle tilfælde databehandlere udenfor EU/EØS. Dette er f.eks. tilfældet i forbindelse med IT-teknisk udvikling, hosting samt support og drift af systemer.
Når vi bruger databehandlere udenfor EU/EØS, i tilfælde hvor Europa-Kommissionen ikke har truffet en afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet, anvender vi Europa-Kommissionens standardbestemmelser om databeskyttelse kaldet standardkontrakter.
For tiden samarbejder vi med følgende tjenesteleverandører, hvor behandling i et eller andet omfang sker i eller fra lande uden for EU/EØS:
Google (USA) – annoncering og statistik
Meta (USA) – annoncering
Microsoft (USA) – hosting
LTI (Indien) – support og drift af systemer
mParticle (USA) – håndtering af kundedata
Zendesk (USA) – håndtering af kundehenvendelser
6. Rettigheder
6.1 Når vi behandler personoplysninger om dig
Når vi behandler personoplysninger om dig, har du en række rettigheder. Du kan anmode om at gøre brug af dine rettigheder ved at benytte en af vores formularer på vores hjemmesider eller kontakte os på gdpr@dagrofa.dk.
Ret til at trække samtykke tilbage
Når behandlingen af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke, har du ret til at trække dit samtykke tilbage. Det betyder, at vi fremadrettet stopper med at bruge dit samtykke som behandlingsgrundlag. Din tilbagetrækning påvirker ikke lovligheden af den behandling, som vi foretog, inden du trak dit samtykke tilbage. Din tilbagetrækning gælder kun de oplysninger, vi har behandlet på grundlag af dit samtykke og derfor ikke oplysninger, som vi behandler på et andet grundlag.
Du kan trække dit samtykke tilbage ved at kontakte den afdeling hos os, der har indhentet dit samtykke, eller hvis du er i tvivl, ved at skrive til gdpr@dagrofa.dk.
Ønsker du at tilbagekaldelse dit samtykke til cookies og den hertil relaterede behandling af dine persondata, se vores cookiepolitik nederst.
Ret til indsigt
Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler om dig.
Ret til berigtigelse
Du har ret til berigtigelse, dvs. få urigtige personoplysninger om dig selv rettet eller dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige eller ajourførte.
Ret til sletning
Du har ret til sletning, hvilket betyder, at du i visse tilfælde har ret til at få slettet personoplysninger om dig, inden tidspunktet for vores generelle sletning finder sted.
Ret til begrænsning
Du har ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Det betyder, at du i visse tilfælde har ret til, at vi fremover kun behandler oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares eller for at beskytte en anden fysisk eller juridisk person eller af hensyn til vigtige samfundsinteresser.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til indsigelse. Det betyder, at du har ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Du kan af grunde, der vedrører din særlige situation, gøre indsigelse mod, at vi behandler dine oplysninger på baggrund af databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesse).
Du har altid ret til at gøre indsigelse mod behandling herunder profilering af dine personoplysninger med henblik på direkte markedsføring.
Ret til dataportabilitet
Du har ret til dataportabilitet, hvilket betyder, at du i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format må modtage de personoplysninger, som du selv har givet os, og få dem overført til et andet selskab.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
6.2 Svartider
Vi besvarer henvendelser om dine rettigheder hurtigst muligt og senest en måned efter modtagelsen. Hvis det undtagelsesvist ikke er muligt at overholde fristen, får du besked om det sammen med en begrundelse for forsinkelsen.
6.3 Identifikation
Hvis der er rimelig tvivl om din identitet, kan vi anmode om yderligere oplysninger, som er nødvendige for at få bekræftet din identitet.
7. Klage
Vores kontaktoplysninger er Dagrofa ApS, Kærup Industrivej 12, 4100 Ringsted, CVR-nr.: 38 71 42 95, Telefon: +45 70 20 02 68, E-mail gdpr@dagrofa.dk.
Vi håber, at du henvender dig til os først, så vi kan hjælpe dig og rette op på eventuelle misforståelser.
Det er Datatilsynet, som fører tilsyn med, at reglerne i persondatalovgivningen overholdes i Danmark. Du kan klage til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby (www.datatilsynet.dk).
8. Dagrofa cookie-politik
Dagrofa ApS er dataansvarlig for de personoplysninger, vi behandler.
Vores kontaktoplysninger er:
Dagrofa ApS, Kærup Industrivej 12, 4100 Ringsted, CVR-nr. 38714295, Telefon: +45 70 20 02 68, E-mail: gdpr@dagrofa.dk.
Hvad er cookies
For at gøre besøget på vores hjemmesider relevant og for at muliggøre brugen af visse funktioner, anvender vi teknologier, herunder cookies, på vores forskellige sider. Cookies er små datafiler bestående af bogstaver og tal, som gemmes på din enhed. Nogle af de anvendte cookies slettes igen, når du lukker din browser (sessionscookies). Andre cookies forbliver på din enhed og giver mulighed for at genkende din browser igen, næste gang du besøger vores hjemmesider (vedvarende cookies).
Nødvendige cookies
Vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du har anmodet om at bruge. Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Funktionelle cookies
Funktionelle cookies indsamler oplysninger om dine foretrukne indstillinger og valg på hjemmesiden. Det gør vi for at kunne vise dig den version af hjemmesiden, der passer til dine præferencer. Oplysningerne bliver brugt til at afgøre, hvilken region og sprog du foretrækker, til at vise videoer og andre visuelle elementer på hjemmesiden.
Statistiske cookies
Statistiske cookies indsamler oplysninger om, hvordan du interagerer med hjemmesiden, herunder hvor ofte du besøger siden, og hvilke sider du kigger på. Det gør vi for at kunne optimere design, brugervenlighed og styrke effektiviteten af hjemmesiden. Derudover bruger vi oplysningerne til at give dig personaliseret indhold og udarbejde markedsanalyser.
Marketing cookies
Marketing cookies indsamler oplysninger om dine interesser, herunder hvilke sider og annoncer du klikker på, og hvilke produkter eller ydelser du viser interesse for eller køber. Det gør vi for at kunne vise dig annoncer, der er relevante for dig og dine interesser. For at kunne vise dig målrettede annoncer på denne og andre hjemmesider samt sociale medier, deler vi oplysninger med vores samarbejdspartnere. Vi og vores samarbejdspartnere kan kombinere dine oplysninger med andre oplysninger, du har givet os og vores samarbejdspartnere, f.eks. på sociale medier, eller som vi eller vores samarbejdspartnere har indsamlet fra din brug af tjenester eller hjemmesider.
Vi og vores samarbejdspartnere har fælles dataansvar for indsamling og videregivelse af dine oplysninger. Vores samarbejdspartnere er selvstændig dataansvarlige for deres brug af dine oplysninger til egne formål.
8.1 Marketingværktøj Adform
Vores hjemmesider og vores app bruger marketingværktøjet Adform fra Adform A/S Danmark. Adform bruger sporing på vores platforme via dit samtykke til marketing cookies og lignende sporingsteknologier, baseret på førsteparts-ID’er. En Adform-cookie placeres også, hvis du ser vores annonce placeret på tredjepartswebsteder via Adform, og du har givet samtykke til cookies på det pågældende websted.
Det juridiske grundlag for placeringen af Adform-cookies er dit samtykke. Personoplysninger indsamles til analytiske formål og for at optimere og personalisere reklamekampagner for Adforms kunder, herunder os. Adform-cookien indsamler følgende data: Førsteparts-ID, IP-adresse, enhedstype/ID, tidspunkt for klik på hjemmesiden eller reklamemediet, hjemmesidens eller reklamemediets URL, oplysninger, der automatisk sendes af din enhed (herunder sprogindstilling, IP-adresse, demografiske data), interessedata og sociodemografiske data.
Cookieadministration
Du kan til enhver tid ændre eller tilbagekalde dit samtykke ved at fravælge cookies. Det gør du ved at klikke på ”småkagen” i nederste venstre hjørne på vores hjemmesider. Her kan du se, hvilke cookies der anvendes på vores hjemmesider. Du kan også se, hvem der sætter de enkelte cookies (udbyderen), hvad formålet er og hvornår de udløber.
Du kan også administrere dine cookieindstillinger i din browsers indstillinger. Hvis du indstiller din browser til at afvise cookies i almindelighed, skal du være opmærksom på, at der kan være funktioner på forskellige hjemmesider, der ikke længere fungerer.
Forskellige browsere kan bruge forskellige metoder til håndtering af cookies. Derfor skal du ændre eller tilbagekalde dit samtykke i alle browsere eller blokere cookies i alle browsere, du anvender.
Cookiedeklarationen opdateres hver måned af Cookie Information. Hvis du har nogen spørgsmål, så skriv til info@cookieinformation.dk.