Der er flere mærkningsordninger, hvor forbrugeren gennem køb af varen støtter fair handel og bedre vilkår for arbejdstagere og mindre producenter.
I Dagrofa arbejder vi overvejende med tre forskellige fairtrade-ordninger, Fairtrade Mærket Danmark, UTZ og Rainforrest Alliance.
Samlet set har vi i 2018 haft 63 varer med en af ovennævnte mærkninger. Det er en mindre nedgang i forhold til 2017, hvor der var 67 varer i sortimentet. Blandt andet på grund af det mindre antal varenumre er der også sket et fald i omsætningen af Fairtrade-mærkede produkter på knap 5 procent i 2018. Dette er ikke en tilfredsstillende udvikling. Det forventes,at der i de kommende år, vil ske en vækst i antallet af varer, da vi, som en del af vores CSR-strategi, har besluttet, at alle private label varer inden for kakao, kaffe og the skal mærkes.
I ovenstående opgørelse indgår dog ikke Fairtrade-mærkede bananer. Salget af Fairtrade-bananer, som også er økologiske, viste i 2018 en stigning på mere end 6 procent, og det er dermed den største Fairtrademærkede vare i Dagrofas butikker.