Dagrofa arbejder med tre forskellige fairtrade-ordninger

Der er flere mærkningsordninger, hvor forbrugeren gennem køb af varen støtter fair handel og bedre vilkår for arbejdstagere og mindre producenter.

I Dagrofa arbejder vi overvejende med tre forskellige fairtrade-ordninger, Fairtrade Mærket Danmark, UTZ og Rainforrest Alliance.

Samlet set har vi i 2018 haft 63 varer med en af ovennævnte mærkninger. Det er en mindre nedgang i forhold til 2017, hvor der var 67 varer i sortimentet. Blandt andet på grund af det mindre antal varenumre er der også sket et fald i omsætningen af Fairtrade-mærkede produkter på knap 5 procent i 2018. Dette er ikke en tilfredsstillende udvikling. Det forventes,at der i de kommende år, vil ske en vækst i antallet af varer, da vi, som en del af vores CSR-strategi, har besluttet, at alle private label varer inden for kakao, kaffe og the skal mærkes.

I ovenstående opgørelse indgår dog ikke Fairtrade-mærkede bananer. Salget af Fairtrade-bananer, som også er økologiske, viste i 2018 en stigning på mere end 6 procent, og det er dermed den største Fairtrademærkede vare i Dagrofas butikker.


På dagrofa.dk anvender vi cookies. Læs mere om vores cookie politik

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close