Samfundsansvar

Dagrofa er en ansvarlig virksomhed, som hver dag arbejder målrettet med områder, der påvirker vores omverden:

– Fødevaresikkerhed og sundhed
– Økologi og dyrevelfærd
– Klima og miljø
– Kompetenceudvikling

Dagrofa er medlem af Dansk Initiativ for Etisk Handel
Dagrofa er medlem af Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH). Det betyder, at Dagrofa forpligter sig til, i overensstemmelse med internationale principper og retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd, at respektere og understøtte alle menneskerettigheder og beskytte miljøet i relation til Dagrofas forretningsaktiviteter.

Dagrofa stiller krav om, at leverandører og underleverandører overholder de internationalt anerkendte standarder for menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption, som FN’s Global Compact byder på. Herudover specificeres det direkte, at leverandørerne garanterer, at de overholder menneskerettighederne, ikke anvender børnearbejde, overholder alle gældende miljøregler, ikke handler med våben, børnepornografi, narkotika eller andre ulovlige varer og overholder alle gældende dyreværnsregler.

Dagrofa arbejder for sundere madvaner
Dagrofa har valgt at underskrive og arbejde for det charter for dagligvarebutikker i Danmark, som i marts 2015 blev udarbejdet af Fødevareministeriet, og som indeholder en fælles vision for danskernes mad. Målet er at give danskerne flere og bedre muligheder for at vælge sunde og bæredygtige produkter af høj kvalitet, og der skal stilles krav til varerne og deres indflydelse på samfund, mennesker og miljø. Eksempelvis har KIWI valgt at have ekstra fokus på sundhed og på at øge salget af frugt og grønt med 20 procent, mens der i MENY-butikkerne findes særlige ”fri for” områder med produkter, der f.eks. er fri for gluten og laktose.

Dagrofa arbejder for bedre dyrevelfærd
Dagrofa er i god dialog med Dyrenes Beskyttelse om bl.a. bedre dyrevelfærd for svin. Landbruget kæmper for større overlevelsesrate blandt pattegrise, og at alle søer på sigt skal gå i løsdrift, mens Dagrofas butikker sørger for større valgmulighed for de danske forbrugere. Alle MENYs slagterafdelinger er desuden certificeret i dyrevelfærd i samarbejde med Friland og Dyrenes Beskyttelse. Dagrofa har også været med til at udvikle et dyrevelfærdsmærke og ønsker at markedsføre de dyrevelfærdsmærkede produkter, når disse forventes i handlen medie 2017. Derudover har Dagrofa et mål om, at al frisk fisk, som butikkerne sælger, på sigt er MSC eller ASC mærket.

Dagrofa arbejder for et bedre miljø
Dagrofa arbejder for et bedre klima og miljø og vil gøre det nemmere for kunderne at være klima- og miljøbevidste. Derfor kæmper Dagrofa bl.a. for at reducere madspild og er medlem af Miljø- og Fødevareministeriets partnerskab om Mindre Madspild. Butikkerne nedsætter varer, der er tæt på datoudløb for at sikre at varerne ikke smides ud og gennem samarbejde med fødevareBanken donerer Dagrofa overskudsmad til socialt udsatte. Dagrofa er også ved at starte et samarbejde op med YourLocal, der har udviklet en app, hvor supermarkeder kan annoncere de varer, der er tæt på datoudløb, og byens lokale borgere, som er tilmeldt app’en, derefter kan købe varerne billigt.

Dagrofa har i dag syv svanemærkede KIWI-butikker og er dermed den kæde af dagligvarebutikker, der er klar frontløber på det område. Derudover steg antallet af svanemærkede produkter i Dagrofas kæder med 45 procent i 2015.

Dagrofa styrker medarbejdernes kompetencer
Dagrofa stræber hele tiden efter at udvikle medarbejdernes kompetencer, bl.a. gennem det interne uddannelsesunivers, Dagrofa Academy, som udbyder en bred vifte af kompetenceudviklende kurser.  Dagrofa har desuden et særligt ledertrainee program for interne, timelønnede logistikmedarbejdere med ledelsespotentiale, en købmandsuddannelse og et ambitiøst onboardingprogram til KIWIs butikschefer.

Dagrofa anvender bæredygtigt palmeolie i egne fødevarer
Dagrofa er medlem af Detailhandlens initiativ for fremme af bæredygtigt, produceret palmeolie. I initiativet sætter medlemmerne selv deres individuelle strategier for at omstille til bæredygtigt, produceret palmeolie. Dagrofas målsætning i 2015 har været, at vores egne fødevarer, der indeholder mere end to procent palmeolie, skal komme fra palmeolie, der er bæredygtigt produceret. Vi er nu stort set kommet i mål med fødevarerne, og derfor arbejder vi videre af det samme spor. Fremadrettet ønsker vi at udfase konventionelt, produceret palmeolie i nonfood, så alle vores egne varemærker, hvor produkterne indeholder palmeolie, både fødevarer og nonfood, indeholder certificeret palmeolie.

 

 

 

 

 

 

På dagrofa.dk anvender vi cookies. Læs mere om vores cookie politik

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close